راهنمای خرید آنلاین

با راهنمای خرید هر محصول هوشمندانه انتخاب کن و با خیال راحت خرید کن

راهنمای خرید آنلاین

با راهنمای خرید هر محصول هوشمندانه انتخاب کن و با خیال راحت خرید کن

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

زانوها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند. بدن ما روی زانوها استوار است و به همین دلیل است که اگر وزن بدن زیاد باشد، فشار بیشتری به زانو وارد می شود. همه ما درد زانو را تجربه کرده ایم و می دانیم که مراقبت و پیشگیری از ایجاد درد زانو بسیار مهم است. پس اجازه ندهیم که مشکل زانو تا حدی پیش برود که ما را از حرکت و انجام کارهای روزانه باز دارد.

برای مراقبت از زانوها چه باید کرد؟

1- وزن مناسب داشته باشید. اضافه وزن مهمترین عامل آسیب زانو است و علت آن فشار بیش از حدی است که به زانوها وارد می کند.

پس اگر اضافه وزن دارید وزن خود را مناسب کنید وگرنه باید منتظر شروع درد زانو باشید. برای اینکه بدانید چه وزنی برای شما مناسب است به کتاب اول این مجموعه مراجعه کنید و توصیه های تغذیه ای و ورزشی را به کار ببرید.

2- اجسام سنگین جابجا نکنید. حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن ، کمر و زانو می شود. پس تا جایی که امکان دارد از جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید. به یاد داشته باشید، وقتی جسمی را حمل می کنید، فشاری که به زانوها وارد می شود، چندین برابر وزن آن جسم است.

3- عضلات ران خود را تقویت کنید. از آنجا که عضلات ران از مفصل زانو محافظت می کنند، بنابراین تقویت عضلات ران، از ساییدگی مفصل زانو جلوگیری می کند و درد زانو را کاهش می دهد. حرکات ورزشی ساده ای برای این کار وجود دارد؛ که نمونه های آن را در کتاب اول این مجموعه به شما گفته ایم. این حرکات را به راحتی در منزل و یا در محل کار، در حالت نشسته بر روی زمین و یا روی صندلی می توانید انجام دهید. از هر فرصتی برای انجام این حرکات استفاده کنید.

دراین جا با توجه به اهمیت انجام این حرکات، تصاویر آنها برای یادآوری نشان داده شده است.

مراقبت از زانو ها

 

 

پشت را صاف نگهدارید و دست ها را به سمت انگشتان پا بکشید از یک تا ده بشمارید

عضلات ران را سفت کنید. از یک تا ده بشمارید سپس عضلات را شل کنید.

پای راست را بالا بیاورید و مستقیم نگه دارید پنجه پا را به طرف بیرون و سپس به طرف خودتان خم کنید. پا را به آهستگی پایین بیاورید. حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

4- در وضعیت مناسب بنشینید. وقتی در وضعیت دو زانو یا چهار زانو، روی زمین می نشینیم فشار زیادی به زانو وارد می شود. پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید، سعی کنید پاهایتان را دراز کنید. از این کار خجالت نکشید. مطمئن باشید در جمعی که هستید، افراد دیگری، حتی جوانترهایی هم هستند که باید پای خود را دراز کنند. به خاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی، به شرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار بهتر از نشستن بر روی زمین است.

5- تا حد امکان از پله پرهیز کنید. بالا و پایین رفتن زیاد از پله برای زانو مناسب نیست. چیزی که باید به آن دقت شود وجود یک یا دو پله در داخل خانه است. به عنوان مثال ممکن است یک پله بین هال و پذیرایی و یا اتاق خواب وجود داشته باشد. وجود همین یک پله موجب میشود که در طول روز به دفعات زیاد از آن بالا و پایین بروید. اگر نمی توانید شرایط خانه را تغییر دهید، طوری وسایل خانه را بچینید که مجبور نشوید زود به زود به اتاقی که پله دارد بروید.

6- تا حد امکان از توالت های معمولی استفاده نکنید. استفاده از توالتهای معمولی فشار زیادی را به زانو ها وارد می کند. اگر دچار درد زانو هستید، بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید. اگر چنین امکانی ندارید، صندلی های مخصوصی که بر روی توالت گذاشته می شود  تهیه نمایید. در این صورت مراقب لغزش پایه های صندلی باشید.

منبع: eazphcp.tbzmed.ac.ir

  • شجاع صامتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی